تا حالا «غزل پست مدرن» خوانده‌اید؟

2008-06-07 در 10:03 ب.ظ. | نوشته شده در ادبیات | 6 دیدگاه
برچسب‌ها: , ,

به قول یکی از دوستان بسیار عزیزم سید مهدی موسوی يكي از عناصري كه در غزلهاي پست مدرن به چشم مي‌خورد «شكست روايت» است. يعني ديگر ساختار خطي و روايي بر غزل حكمفرما نمي‌باشد. اين ويژگي شباهتي به مسأله استقلال معاني ابيات در غزل كلاسيك ندارد بلكه اعتقاد دارد بايد ابتدا ساختاري بر شعر حكمفرما باشد تا ما بتوانيم آنرا بشكنيم. به بياني ديگر در غزل كلاسيك واحد شعر، مصرع يا بيت مي‌باشد اما در غزل پست مدرن كل غزل واحد مي‌باشد. اگر مایلید بیشتر بدانید به مقاله‌ای از سید مهدی موسوی در سایت کلاغ بروید این هم وبلاگش و این هم یک نمونه از غزل پست مدرن ایشان

محبوبه ، گربه ، بسته ی کبریت ، من ، اِسی

بازی شروع … از هیجان مقدّسی!!

آتش گرفت از دمش انگار می دوم

هرچند هیچوقت به جایی نمی رسی

من ، گریه ، بچـّه ها، هیجان ، سوت ، دست ، من

تمرین بچه گانه ی اصل ِ دموکراسی

تریاک کهنه ، منقل خاموش ، موش ، موش

این ماه هم نیامده بابا به مرخصی

زهره میان چند مگس با دهان باز

در خوابهاش توی لباس پرنسسی!

تصویر یک گلوله ی آتش که می دوم

– « مانند بیت قبل به جایی نمی رسی!! »

باران ، صدای خنده و سلـّول سوخته

تسلیم یک مجاری قبلا تنفـّسی

باید تمام کرد خودم را که نیستم

وقتی که مطمئنـّم ، این شعر را کسی…

و اما نمونه زیبایی از این سبک که تازه خوانده‌ام و انصافا باید اقرار کنم که مدتها بود چنین شعری نخوانده بودم از خانم فاطمه اختصاری است که از بهترین و فعالترین شاعران جوان است. ما که هر جا رفتیم اسم ایشان را دیدیم. این هم وبلاگ ایشان و این هم شعر

چهار بطری ِ اِس اُ اِس ِ (sos) گِلی از تو
چهار سال نشستن «در انتظار گودو»

به آب دادن یک مشت حرف بی‌هیجان
ادامه دادن با آدم بدون زبان

میان این همه خشکی، دو تا جزیره شدن
به چند بطری خالی مدام خیره شدن

زنی که در بغلت بودم و حواسم نیست
به شکل هیچ کسی را که می‌شناسم نیست

شبیه رابطه‌ای نصفه خسته‌ام، سردم
بدون تو به کدامین شروع برگردم؟!

میان ما خزه و گوش ماهی و تشتک
و بی‌اهمیّتی ِ دو قایق کوچک

چهار سال فقط پشت دوربین هستم
مدام دست تکان می‌دهم، ببین! هستم!

و دست‌های بلندی برای چنگ زدن
به مردِ/ غار نشین ِ سر ِ تو زنگ زدن

اُ ما اُ را اُ هُ ما با اُ ما هُ با ها را
در این زبان تو بلد نیستی هجاها را

سکوت گیجی در ارتباط یک نفره
مدام دور سرم چرخش دو تا حشره

صدای قطع شده توی موج‌های بلند
شب ِ به تنهایی گریه زیرِ یک پشه بند

چهار بطری ِ اِس اُ اِس ِ (sos) از تو زیر لحاف
و حرکت ِ دو جزیره به سمت چند شکاف

و توی خواب ِ… ته ِ چشم‌ها سفید شدن
کنار هم وسط آب ناپدید شدن

ــــــــــــــــــــ::::::::::ــــــــــــــــــــ

چند شاعر معاصر که در قالب غزل شعر می‌گویند

سکسکه‌های یک مست شهرام میرزایی

عینک کور لیلا اکرمی

ساعت بی کوک زهره جعفرزاده

برکه مهتاب مهدی معارف

6 دیدگاه »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. پست جالبی بود . البته غزل پست مدرن در ابتدای راه هست و حالا حالاها کار داره.

  2. زير صفر

  3. […] «رضا پارسا» و به انتخاب «مونا زنده دل» و «فاطمه اختصاری» تهیه شده شامل دهها شعر زیبا و به یاد ماندنی از […]

  4. كمي زبان زدگي توي شعرتان ما را..
    ببين چطور بگويم شما غزل ها را…
    اگرچه مثل من بي ستاره اي بايد
    كه بي خيال شود اين قبيل شب ها را…

  5. با این تفاسیر پس اشعار نامجو هم در این دسته قرار می‌گیره!

  6. سلام عزيز
    ممنون به خاطر اين پست قشنگت.
    من به غزل پست مدرن خيلي علاقه مندم. فقط يه نكته كوچيك رو توجه نكردي ايوب جان؛اين شعري كه نوشتي پست مدرن هست ولي غزل نيست. در هر صورت زيبا بود و از خوندش لذت بردم
    ممنون
    ayyoob110:
    ممنون شما درست گفتید اشتباه کرده بودم تصحیح شد. چه عجب یکی توی وردپرس پیدا شد که به شعر پست مدرن علاقه نشون بده


پاسخی بگذارید

ساخت یک وب‌گاه یا وب‌نوشت رایگان در وردپرس.کام.
Entries و دیدگاه‌ها feeds.

